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Papers

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A Brain-Computer Interface Method Combined with Eye Tracking for 3-D Interaction

이의철 | J NEUROSCI METH 190/2 (2010)

With the recent increase in the number of three-dimensional (3-D) applications, the need for interfaces to the applications has increased. Although the eye tracking method has been widely used as an interaction interface for hand-disabled persons, this approach cannot be used for depth directional navigation. To solve this problem, we propose a new brain computer interface (BCI) method in which a BCI and eye tracking are combined to analyze depth navigation including selection and two-dimensional (2-D) gaze direction, respectively. The proposed method is novel in the following five ways compared to previous works. First, a device to measure both gaze direction and an electroencephalogram (EEG) pattern is proposed with the sensors needed to measure the EEG attached to a head-mounted eye tracking device. Second, the reliability of the BCI interface is verified by demonstrating that there is no difference between the real and the imaginary movements for the same work in terms of EEG power spectrum. Third, depth control for the 3-D interaction interface is implemented by the imaginary movement of arm reaching. Fourth, a selection method is implemented by the imaginary movement of hand grabbing. And fifth, for the independent operation of gazing and a BCI, a mode selection method is proposed that measures a user’s concentration by analyzing pupil accommodation speed, which is not affected by the operation of gazing and the BCI. According to experimental results, we confirmed the feasibility of the proposed 3-D interaction method using eye tracking and a BCI.

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얼굴 및 눈 위치 추적을 통한 IPTV 화면 인터페이스 제어에 관한 연구

이의철 | 한국통신학회논문지 35/6 (2010)

최근 HCI 분야에서 사용자의 시선 추적을 통해 보다 편리한 입력 장치를 개발하려는 연구가 활발히 진행되고 있다. 하지만 기존의 시선 추적 방법들은 부가적인 사용자 착용형 장비를 필요로 하거나 원거리에서 작동되지 않는 문제 등으로 인해 IPTV 환경에서 적용하기 어려운 실정이다. 이에 본 연구에서는 사용자 착용없이 고정된 하나의 카메라를 이용하여 얼굴을 취득하고, 취득된 얼굴 영역 내에서 눈의 위치를 검출하여 IPTV의 화면 인터페이스를 제어할 수 있는 새로운 방법을 제안한다. 또한, Adaboost 방법으로 얼굴이나 눈이 성공적으로 검출되지 못했을 경우에도, 계층적 KLT(Kanade-Lucas-Tomasi) 특징 추적 방법을 통해 구해진 모션 벡터를 이용하여 화면 인터페이스를 제어할 수 있는 방법을 제안한다. 이처럼, 본 논문의 방법은 기존의 방법과는 달리 실제 IPTV의 시청거리인 2m 정도의 원거리에서도 사용가능하며, 카메라 이외에 별도의 장치를 착용할 필요가 없으므로 편의성이 높고 얼굴 움직임의 제약이 없다는 장점이 있다. 실험결과, 입력되는 얼굴 영상을 초당 15프레임의 속도로 실시간 처리함을 확인할 수 있었으며, 기존 입력 장치의 역할을 충분히 대신할 수 있음을 알 수 있었다.?

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Fake Iris Detection based on Three Dimensional Structure of Iris Pattern

이의철 | INT J IMAG SYST TECH 20/2 (2010)

A new fake iris detection method based on 3D feature of iris pattern is proposed. In pervious researches, they did not consider 3D structure of iris pattern, but only used 2D features of iris image. However, in our method, by using four near infra-red (NIR) illuminators attached on the left and right sides of iris camera, we could obtain the iris image in which the 3D structure of iris pattern could be shown distinctively. Based on that, we could determine the live or fake iris by wavelet analysis of the 3D feature of iris pattern. Experimental result showed that the Equal Error Rate (EER) of determining the live or fake iris was 0.33%.

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